Beskrivning

Efter som vi tog ut pensionen i förtid har vi mer tid att ägna oss åt att leva på riktigt.
Här kan du hitta våra resor och avstickare med vår husbil.Lite tankar om husbilslivet
vad vi behöver och inte behöver.Vad vi har gjort och vad vi gör för att hålla vår husbil
igång så länge som möjligt.Vi har kört om kring med vår bil sedan Maj 2003,den har
några år på nacken så att säga.En Bürstner A 574


Ställplatser som vi rekommenderar alla har vi
testat inga platser kommer med som vi inte tycker bra om.
Mysfaktor,tömning och fyllnings möjligheter,centralt cykel
avstånd eller gång avstånd till byn eller centrum.
EU Max 10-15€/natt Sverige 100-200 Skr/natt

Naturligtvis tar vi in på Campingar ibland så en del kommer att beskrivas i Bloggen.

Du kommer ej att hitta bilder på mat eller hundar/katter i denna Blogg. Kommer att skriva
när jag tycker det är roligt att skriva av mig, så det kan ta en längre stund innan
det händer något här.Ni vet inga måsten.Du hittar mycket intressant på HBK`s sidor bli medlem och få tillgång
till Skandinaviens största forum som handlar om allt i husbils väg. http://www.husbilsklubben.se/forums/

Om du är intresserad av att fiska kan du besöka vår blogg
http://hakslurs.blogspot.se/ här hittar du allt om havsörings
fiske på Öland och längst Smålandskusten som är värt att veta.
Över vindar,vattentemperaturer och vart du kan komma till med din husbil.



tisdag 18 juli 2017

Tankar om energin i våra bilar



To boost står för att höja eller stegra och det är exakt det vad laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt och effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har problem att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v under färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så laddade generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett par timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller inget alls.

Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta motorn där generatorn bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket av motorn, en kort tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte mycket över till bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av bilen laddar generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig generatorn i viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller helt tar bort foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah gasar man på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att har du halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna , det kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.

Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under färd så laddar vi ur våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi sedan stannar för övernattning på en fin naturplats.

Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner Elektronok MT LB 25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU

Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S Dual  &  D250S Smartpass, Dominic Perfectchartge DC 20 & DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245, NDS PWS-Gold 30M med laddning till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid en timmes körning.

Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag? Köp rätt batterier och rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så kommer du riktigt långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för tiden. En laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket solceller du har plats med eller råd med.

LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det mesta i batteri väg, i skrivande stund är de lite dyra 100 Ah finns allt mellan 5000-23000 Skr.

1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att investera massa pengar, för allt kostar och är vi verkligen i behov av all energi vi plockar fram. Vi gör en kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver i energi per dygn.

2. Är att anpassa batteri och laddare

3. Installera en laddare till som kan ladda alla sorters batterier och som laddar under färd.

4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna som limmas direkt på taket 5-6 kg/st (solceller 100w)
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer luft (kylning).

Bara lite funderingar runt energin i Husbilen

Kör försiktigt/Hak`s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar