Beskrivning

Efter som vi tog ut pensionen i förtid har vi mer tid att ägna oss åt att leva på riktigt.
Här kan du hitta våra resor och avstickare med vår husbil.Lite tankar om husbilslivet
vad vi behöver och inte behöver.Vad vi har gjort och vad vi gör för att hålla vår husbil
igång så länge som möjligt.Vi har kört om kring med vår bil sedan Maj 2003,den har
några år på nacken så att säga.En Bürstner A 574


Ställplatser som vi rekommenderar alla har vi
testat inga platser kommer med som vi inte tycker bra om.
Mysfaktor,tömning och fyllnings möjligheter,centralt cykel
avstånd eller gång avstånd till byn eller centrum.
EU Max 10-15€/natt Sverige 100-200 Skr/natt

Naturligtvis tar vi in på Campingar ibland så en del kommer att beskrivas i Bloggen.

Du kommer ej att hitta bilder på mat eller hundar/katter i denna Blogg. Kommer att skriva
när jag tycker det är roligt att skriva av mig, så det kan ta en längre stund innan
det händer något här.Ni vet inga måsten.Du hittar mycket intressant på HBK`s sidor bli medlem och få tillgång
till Skandinaviens största forum som handlar om allt i husbils väg. http://www.husbilsklubben.se/forums/

Om du är intresserad av att fiska kan du besöka vår blogg
http://hakslurs.blogspot.se/ här hittar du allt om havsörings
fiske på Öland och längst Smålandskusten som är värt att veta.
Över vindar,vattentemperaturer och vart du kan komma till med din husbil.



söndag 16 juli 2017

Dragkrok (lite nostalgi)




2013 
Lite Nostalgi efter som att Bloggen inte är så gammal så skriver jag lite vad vi har gjort för förbättringar på vår husbil.
Sommaren 2013 tänkte vi att nu är det slut med övervikt, beslöt att sätta en dragkrok på vår husbil. Vi fick alltid försöka räkna på vikten, någon gång var vi 200-300 Kg över, andra gånger var vi på gränsen eller bara 50 Kg över 3500.

Frågade först runt lite på firmor som kunde tänka sig utföra jobbet. Nja, allt mellan 15-26000  Skr det tyckte vi var ganska saftigt. Så jag beställde från Tyskland allt vad som behövdes med frakt 6682 Skr (771€)  blev en viss skillnad på priset.

 

 Blev lite huvudbry när jag packade upp grejerna. Men allt går att lösa.

Det fick bli lite då och då jag gick och tittade kröp under bilen.

Funderade, ja ni vet hur det kan vara när man skall såga sönder något å sen

blev det fel, inget kul och mer arbete. Slapp det denna gången.

Verktyg är ett annat kapitel, har inte gjort det här, första gången .
 Kom fram till att jag bygger i trä först har ju massa spill bitar. Skruvade dit
Träbitarna och mätte igen. Fick sänka ramen till dragkroken längst bak lite, 3cm så att släpet skall stå i våg när det hänger bak efter.

Även spilltanken får inte ligga och gnida mot ramen.

Sedan sågade jag ner de profiler jag hade fått till de måtten jag behövde . Borrade hålen som saknades för att få ihop det hela. Så nu sitter den fast bultad i Fiats chassi och i den befintliga ram förlängningen. Reservhjulet är bortplockat. Satt ändå dumt till tycker jag.

Det blev inte så krångligt som jag trodde, bara man kom igång
 Det finns ju ingen dragkrok bara att haka på och bulta fast till vår modell så då behövs det byggas något, i och med det så behöver man besiktiga, man kommer inte undan. Godkänd besiktning 2013-11-14 
 
Med facit tror jag att man kommer ännu billigare undan om du kan bygga ramen själv, det är ju inga märkvärdigheter. 

Nu väntar vi på vår nya bil, där kommer det att byggas om och till.Lång väntan kan jag säga.För övrigt har vi beställt med dragkrok från början.Blir samma problem med vikten .
 

Ställde frågor på HBK  om någon kunde hjälpa till med förslag o.s.v. det blev bara tyst, inte något kom. Var inte rätt forum kanske. Hur som helst, jag fick ihop kroken. Framför allt godkänd.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar