To boost står för att höja eller stegra och det är
exakt det vad laddboostern gör. Den höjer laddningen från bilens generator till
bodelsbatterier. Vad man önskar av en laddbooster är att den laddar snabbt och
effektivt. Vi som står lite på avstånd från el kontakter, lite mer fritt är
beroende av en bra laddning av våra batterier. Just nyare fordon har problem
att ladda tillräckligt till bodelsbatteriet. Med kylskåpet igång på 12v under
färd så tömmer man sina batterier rejält. På de äldre bilarna så laddade
generatorn fullt med ett par tjocka kablar till batterierna under ett par
timmars färd. I dag är det annorlunda, i dag laddas det bara lite eller inget
alls.
Frågan blir då varför detta . Med den intelligenta
motorn där generatorn bara startar vid inbromsningar och vid start ögonblicket
av motorn, en kort tid genererar ström till bilens batteri, då blir det inte
mycket över till bodelen. Allt för att spara bränsle och utsläpp. Vid start av
bilen laddar generatorn bilbatteriet till en viss status, sedan lägger sig
generatorn i viloläge. Ingen laddning alls. Inte för än vi saktar farten eller
helt tar bort foten från gasen så börjar generatorn att ladda upp till 100 Ah
gasar man på så laddar den inget igen. I tester har man kommit fram till att
har du halvljuset tänt på bilen så laddar den ca:6 Ah till bodelsbatterierna ,
det kan jämna ut uttaget av kylskåpet. Så slutsatsen blir då att behöver vi
bromsa mycket så får vi lite laddning i våra moderna bilar, kör vi där i mot
längre tid på motorväg så får vi ingen laddning alls eller mycket lite.
Så dess då längre vi kör och har våra kylskåp på under
färd så laddar vi ur våra bodelsbatterier, med risk att de är helt tomma när vi
sedan stannar för övernattning på en fin naturplats.
Det finns naturligtvis en uppsjö av boostrar t.ex. Büttner
Elektronok MT LB 25 ,MT LB 45, och BCB 20/20 IUoU
Schaudt WA 121525 & WA 121545, CTEK D250S
Dual & D250S Smartpass, Dominic Perfectchartge DC 20
& DC 40, Ring RSCDC30, Votronic VCC121245, NDS PWS-Gold 30M med laddning
till bodelsbatterierna från 16A till 45A vid en timmes körning.
Vad du behöver tänka på är vilka batterier har jag?
Köp rätt batterier och rätt laddare och komplettera gärna med solenergi. Så
kommer du riktigt långt. AGM batterier Typ2 är de som förekommer mest nu för
tiden. En laddare som ger ca 30% av batteriets kapacitet och så mycket
solceller du har plats med eller råd med.
LiFePO4 batterier är de som kommer att slå ut det
mesta i batteri väg, i skrivande stund är de lite dyra 100 Ah finns allt mellan 5000-23000 Skr.
1. Vad vi behöver göra innan vi sätter igång att
investera massa pengar, för allt kostar och är vi verkligen i behov av all
energi vi plockar fram. Vi gör en kritisk bedömning av vad vi verkligen behöver
i energi per dygn.
2. Är att anpassa batteri och laddare
3. Installera en laddare till som kan ladda alla
sorters batterier och som laddar under färd.
4. Installera solceller, i dag finns det lätta tunna
som limmas direkt på taket 5-6 kg/st (solceller 100w)
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer luft (kylning).
Ett sista ord om laddare, en del boosters kan alstra en hel del värme behöver kontrolleras i början, eventuellt flyttas till en plats där det är mer luft (kylning).
Bara lite funderingar runt energin i Husbilen
Kör försiktigt/Hak`s
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar