Beskrivning

Efter som vi tog ut pensionen i förtid har vi mer tid att ägna oss åt att leva på riktigt.
Här kan du hitta våra resor och avstickare med vår husbil.Lite tankar om husbilslivet
vad vi behöver och inte behöver.Vad vi har gjort och vad vi gör för att hålla vår husbil
igång så länge som möjligt.Vi har kört om kring med vår bil sedan Maj 2003,den har
några år på nacken så att säga.En Bürstner A 574


Ställplatser som vi rekommenderar alla har vi
testat inga platser kommer med som vi inte tycker bra om.
Mysfaktor,tömning och fyllnings möjligheter,centralt cykel
avstånd eller gång avstånd till byn eller centrum.
EU Max 10-15€/natt Sverige 100-200 Skr/natt

Naturligtvis tar vi in på Campingar ibland så en del kommer att beskrivas i Bloggen.

Du kommer ej att hitta bilder på mat eller hundar/katter i denna Blogg. Kommer att skriva
när jag tycker det är roligt att skriva av mig, så det kan ta en längre stund innan
det händer något här.Ni vet inga måsten.Du hittar mycket intressant på HBK`s sidor bli medlem och få tillgång
till Skandinaviens största forum som handlar om allt i husbils väg. http://www.husbilsklubben.se/forums/

Om du är intresserad av att fiska kan du besöka vår blogg
http://hakslurs.blogspot.se/ här hittar du allt om havsörings
fiske på Öland och längst Smålandskusten som är värt att veta.
Över vindar,vattentemperaturer och vart du kan komma till med din husbil.



söndag 19 februari 2017

Den eviga diskutionen om vikten.

Vi konstaterade snabbt att vi för det mesta körde om kring med övervikt med vår Bürstner.
Samma sak kommer att hända med Carthagon. Nu finns det två saker att göra.1 väga upp den till 3800 kg eller 2 sätta en dragkrok på bilarna.Vi valde alternativ två,p.g.a att helt plötsligt fick vi 380 kg mer med oss och vi kunde fördela vikten på tre axlar.Nackdelen är att vi blev över tio meter långa.Men ändå lite smidigare än en 10 meters bil.Själva körningen är det inga problem med,där man inte kommer runt får man helt enkelt haka av släpet.
Visserligen har dragkroken en viss vikt den med i vårt fall 60kg så vi valde bort markisen, den vi hittills bara använt sporadiskt på campingar.
Efter några år av husbils åkande så kommer man på att hälften är nog av det vi drar med och tycks behöva.Undan för undan så plockar man bort grejer man aldrig använt.
När vi köper en husbil skall du alltid diskutera vikten på bilen med säljaren,gör gärna en lista på vikter på olika prylar så att du har något så när överblick på totalvikten till slut.
Om vi återgår till för och nackdelar,så är min åsikt att om vi väger upp husbilen till en högre vikt, om vi har otur kan ungdomar inte köra vår bil med B-kort utan enbart med C behörighet.Har jag C behörighet behöver jag gå till läkarkontroll efter att jag har uppnått en viss ålder. Motorvägar och överfarter kan bli dyrare i vissa länder.Med släp blir överfarter p.g.a. längden även den dyrare men motorvägar blir samma pris.(hittills).
Försöker visa med listan här nedan hur vår bil kommer att se ut viktmässigt alla vikter är preliminära.
(*)=kan variera  De ifyllda vikterna är de jag har kommit fram till.Gasflaskor är 2 st komposit flaskor.
Carthago  compactline  I 138 total vikt 3500 kg
Bil.............2830 kg
Förare..........86 kg*
Vatten.........120 kg
Gas 2 fl.........34 kg
Truma..........10 kg
Bragkrok......60 kg
Cykelställ........9 kg
WebestoDiesel Värmare..12 kg
total.......3161 kg
-----------------------
Passagerare......63 kg*
extra.................40 kg* .......20 kr/person
Div....................60 kg*     Husgeråd/Sov/Mat
+10 kg/m husbil.64 kg*
TV/Parabol.......10 kg*
Verktyg.............10 kg*
El/Vatten..........12 kg*  Kablar/ Slangar
2 Cyklar............42 kg*
Ext.Batteri........25 kg*
Solcell...............15 kg*       
total övrigt......341 kg
----------------------
Blir en vikt på 3502 kg  

Redan här ser vi att vi behöver trixa med vikten för att klara oss.
Verkligheten blir intressant att se när vi ställer allt på vågen.   
 


















































































































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar